søndag den 26. juni 2011

A som 'Alose'


Kender I 'Madsens ÆØÅ'? (Madsen som i 'Anders Lund Madsen')
Hvis ikke; så lån den, læs den, - og udvid dit ordforråd med gloser, der beskriver ekstremt kendte følelser, begreber, fænomener, situationer og genstande - men som indtil nu ikke har haft noget navn. Jeg er fan, for selv om jeg har læst dansk på universitetet, så er der stadig så utrolig meget, der sidder på tungen, men som bliver siddende, fordi der hidtil ikke har været et passende ord for det.

Bare et eksempel:
'Alose' verbum = at sparke til luften ved siden af fodbolden med stor kraft

Og ja, måske spiller jeg ikke så ofte fodbold, som jeg gjorde engang, og jeg oplever derfor måske ikke særlig tit at sparke ved siden af en fodbold med stor kraft. Men i overført betydning gør jeg det dagligt: Tager tilløb, giver den alt hvad jeg har - og kommer ingen vegne. Bolden ligger stadig foran mig. Skuffende. Opslidende. Til ingen verdens nytte. Ikke fiasko. Ikke nederlag. Bare godt gammelt Alose!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar