søndag den 8. maj 2011

Anonyme tyksakker

Ja, den gruppe er jeg en del af! Anonym er jeg dog ikke, når det ikke lige er her på bloggen, det gælder. For overvægt er jo altså svært at skjule!

Mit liv har altid været præget af for mange kilo. Eller det vil sige, engang da jeg var barn, var jeg faktisk ikke for tyk. Jeg følte mig bare for tyk. Ikke mindst fordi nogen kaldte mig det. Børn, som ikke tænkte længere, end at det var sjovt at drille. Det satte sig bare dybt i mig. Måske dybere, end jeg var - og er - bevidst om. Det blev i hvert fald som en selvopfyldende profeti, for tyk er jeg i dag. Ikke decideret fed (siger min mand), men jeg vejer for meget, og min krop vil have godt af at slippe for noget af den ekstra vægt, som jeg byder den at bære rundt på.

Jeg skal nu i gang med mit afsluttende eksamensprojekt på Journalisthøjskolen, og 'overvægt' skal på én eller anden måde være mit tema. Der er lavet undersøgelser, der viser, at mange børn (og særligt piger) føler sig overvægtige, selv om de ikke er det. Følelsen af at være for tyk sætter sig nemt som uopnåelige krav, det fører i værste fald til spiseforstyrrelser, og mange ender med - lige som mig - at blive en selvopfyldende profeti; at BLIVE tyk!

...Og det værste er, at grunden til, at mange føler sig for tykke er, at det er blevet et legalt skældsord. "Hvad så, fede" "Hvor er du tyk og klam" osv. Det er blevet okay at mobbe tykke (og det endda også blandt voksne), for 'de er jo selv ude om det'. Når man gerne vil mobbe, handler det altså bare om at bruge ord, der handler om vægt og udseende, for så er mobning helt okay...

Er du mor til et barn, der har oplevet mobning pga. reel eller ikke reel overvægt?
Er du mor til et barn, som føler sig tyk uden at være det?
Eller kender du en mor, som kender til problematikkerne?

Hvis du har lyst til at svare på 4-5 spørgsmål pr. telefon/mail, vil det være med til at sætte fokus på et vigtigt problem! Og det vil være en kæmpe hjælp...


Alle mennesker har RET til en ordentlig behandling! (Billede lånt her)

Jeg ønsker at være med til at sætte fokus på et problem, som helt ubemærket er blevet gjort legalt! Det er forfærdeligt, hvordan børn (og også voksne) lider, i deres forsøg på at passe ind og blive accepterede. Alle har ret til respekt og en ordentlig behandling!

3 kommentarer:

  1. Hvor er jeg glad for, at du tager dette emne op. Jeg hører også under betegnelsen "anonyme tyksakker" herinde på bloggen. Viser aldrig billeder, hvor jeg selv er på, for det vil jo "skæmme glansbilledet".
    Jeg kan ikke hjælpe dig med at finde en mor til et tykt mobbet barn, men jeg kan være behjælpelig med barnets vinkel, hvis det skulle have interesse - er en af de selvopfyldende profetier, som du så rigtigt nævner.

    Min mail er fensmarkditte@hotmail.com
    Skriv, hvis jeg kan være behjælpelig med noget :-)

    SvarSlet
  2. Godt emne!!!

    Ja jeg må også sige at jeg har lidt ekstra på sidebenene, især efter min sidste graviditet.

    Men jeg er vokset op med en mor, der havde enormt store krav til min krop og udseende. I dag, som voksen, kan jeg se at det ikke altid har været helt berettiget. Som barn lod jeg mig påvirke af det hun sagde, og det gør jeg stadig, når jeg, som nu, ikke er helt tilfeds med min krop. (det betyder ikke så meget når jeg er på min normale vægt)

    Det har resulteret i, at jeg stort set aldrig har været helt tilfreds med min krop, desværre. For når jeg ser billeder fra da jeg var yngre, så var jeg jo pæn og slet slet ikke så tyk som jeg følte. Jeg har gjort rent bord med min mor, og hun ved godt at hun ikke skal blande sig i mit udseende. Men jeg vil med glæde støtte op om dit projekt og du er velkommen til at kontakte mig med spørgsmål pr. mail på mettek.lauritzen@gmail.com

    Kh Mette Kathrine

    SvarSlet
  3. Tusind tak for jeres feedback - jeg sender jer straks en mail!

    SvarSlet