torsdag den 17. februar 2011

Hvad sker der?

Hvad er det lige, der sker? Hvorfor er det, jeg synes, livet er kluddermor for alle pengene, og at jeg har så forbistret svært ved at få viklet den ene knude ud, før den næste bliver smækket op i synet på mig? Optimistiske, livsglade mig?

Jeg har aldrig været en af de populære, med det smarte tøj, de flotte pennalhuse, det lange hår med krøller og som - uden skulle kæmpe for det - fik både høje karakterer og havde overfyldte håndfulde af bedste-veninder, der kunne vælges og vrages imellem. Men jeg har været min egen! Lidt for drenget. Lidt for retfærdighedssøgende. For ansvarlig. For pligtopfyldende. For fokuseret på, at alle havde det godt og glemte mig selv. Men tænkte alligevel så meget over tingene, og var tidligt så tænksom, at jeg vidste, hvordan jeg ville skulle greje tingene for at jeg kunne ende som vinderen. Jeg kunne bare ikke få mig til at gøre det i praksis. Så en grundtone i livet har været, at jeg ved, hvad der skal til for at jeg bliver nummer et. Én af de populære med de flotte pennalhuse. Men samtidig indbegrebet af det uforløste potentiale.

Jeg har altid fået at vide, at: "Du kan så meget" og jeg har indtil nu troet på, at grunden til min manglende åbenlyse succes har været, at de rammemæssige forudsætninger ikke har været der. Jeg har ikke haft helbredet. Ikke haft det psykiske overskud. Ikke haft tiden. Ikke prioriteret mig selv.

Men drømmen er brast. Boblen er sprunget, og jeg føler, jeg sidder tilbage med... med hvad? Ingenting?

Det lyder indviklet - og er det nok også! I bund og grund handler det om, at jeg er blevet usikker på min faglighed. Jeg fik en dårlig karakter. I et fag, som egentlig er det, jeg gerne vil arbejde med i fremtiden. Jeg mødtes med min underviser for at få uddybet karakteren. Det var tydeligt at mærke på hende, at hun ikke synes, jeg skulle satse på en karriere inde for det felt. Måske min udlægning. Måske sandheden. Objektivt set burde en underviser, jeg har haft til ni forelæsninger, og som så har læst én eksamensopgave, måske ikke have magt til at ødelægge mine fremtidsdrømme. Det er nok fordi, jeg er så sårbar lige der i forvejen. Hun får kun den magt, jeg giver hende...

Og selvfølgelig er det ikke det alene!
Jeg har altid været den sociale, omsorgsfulde, favnende, betænksomme, sjove, festlige person, der har kunnet overkomme uendelig meget, og som altid har haft gang i 117 projekter. Du ved, sådan en, som altid liiige har flot-pyntede muffins med i skole. Altid er velforberedt. Har en kæmpe bunke venner. Er top-positiv. Engageret. Dedikeret. har en mening om alt. Har fremtidsdrømme - og ingen skal stå i vejen! Én som formår det nære og samtidig formår det overordnede. Kreativ og produktiv. En god ven, bekendt, søster, datter, kæreste osv. osv.

Selvfølgelig har det en bagside. Jeg har haft svært ved at følge med mig selv. Har haft nogle mentale dyk ind imellem, fordi kravene til mig selv blev for store. Jeg har skiftevis trøstespist og sultet mig selv for at opnå en kontrol midt i alt det ukontrollerbare. Så, det der har set så godt ud, har selvfølgelig ikke alene været det!

Nu er tingene så forandrede...
Jeg har kronisk migræne. Det betyder, at jeg har måttet skrue ned for alle knapper. ALLE! Social er jeg i meget begrænsede mængder. Overskudsagtig? Meget lidt. Velforberedt? Når jeg kan komme af sted med det. Mange venner? Ja, de er der et sted, men det er ikke meget, jeg ser til dem. Jeg orker det ikke. Kreativ? Ja, drømmene er der... Produktiv? Nop! Ansvarlig? Rummende? Omsorgsfuld? Sjov? Festlig? Tårerne står i øjnene på mig... For: Nej, jeg kan ikke nikke genkendende til det mere. I små glimt, jo, men det er ikke grund-essensen af mig længere.

Jeg er blevet gift. Med den mand i verden, der passer aller bedst til mig! Som jeg elsker aller mest1 Han kender mig i min fortid. Han kender mig i min nutid. Jeg er lykkelig over at have ham. Og samtidig har jeg dårlig samvittighed over, at jeg ikke kan give ham mere af det menneske, jeg engang var. Jeg ville sådan ønske, jeg igen kunne blive det "mig", jeg føler, jeg er, inden i.

Fremtidsdrømmene står på vågeblus. Hvad tør jeg håbe på? Jeg orker ikke flere skuffelser... På den anden side er det også forfærdelig hårdt at acceptere, at det var dét! Hvad skal der så blive af mig?

Og måske er det, jeg er aller mest ked af, den bitterhed, der af og til rammer mig lige i hjertekulen. Jeg har altid sagt, at det var dén jeg frygtede mest. Jeg vil ikke acceptere den, som en del af mig. Jeg vil ikke! Min mand drømmer om sin fremtid... Han har alle muligheder! Jeg er jaloux på ham. Jeg bliver irriteret, jeg bliver handlingslammet, skuffet og ked af det. Fordi han kan, hvad jeg ikke kan. Jeg ved, det er naturligt at få en reaktion på, at ens drømme går op i røg. Alt andet ville være mærkeligt. Men hvad så der fra?

Det hele bliver blandet sammen... Jeg lagde ud med fortid, faglighed, personlighed, fremtidsdrømme og nu nutid, sygdom, jalousi og kampen mod bitterhed. Jeg er en pose blandede bolcher. Min største kamp er kampen for at opretholde en livslyst, en glæde over de små ting. Og mest af alt: Evnen til at bære over med mig selv! Jeg kan ikke udstå de følelser, jeg har. Det smitter af på mit syn på mig selv. Jeg VIL kunne glæde mig på min mands vegne. Drømme sammen med ham. Drømme for ham. Drømme for os. Når jeg bliver konfronteret med ikke at kunne det længere, bliver jeg for alvor både ked af det og bange.

Jeg vil så gerne kunne tilgive mig selv. Jeg tror, jeg er nødt til at få hjælp til den overbærenhed overfor mig selv. Hjælp, ved at mennesker ikke bliver skræmte, sårede og forargede over de følelser, jeg har. Det er jo det, jég bliver! Jeg bliver både skræmt og forarget over de tanker, der fylder i mig... Jeg er så flov! Men jeg orker heller ikke, at folk omkring mig ser ubetinget lyst på fremtiden. Nogle gange er det bare rart at høre, at andre ville synes det var forfærdeligt, hvis de var i mine sko. Bare så man ved, at det ikke kun er ens egen svagelighed, der gør, at man er ved at gå til...

Det vil undre mig, hvis nogen er "fulgt med" så langt. Beklager den begrænsede sammenhæng. Jeg havde vist mest af alt brug for at få luft!

4 kommentarer:

  1. Hejsa....Ja jeg læste til sidste linje og ord.
    Kender det alt for godt var der for godt 4 år siden og hvem skulle tro jeg igen kunne finde lysten til livet trods sygdom og uarbejdsdygtig.Men jeg tog imod hjælp for at fp redskaber til at komme igennem de sorte dage så nu r livsmodet og lysten til det kreative kommet tilbage men i et andet omfang.på de sorte dage prøver jeg at huske alt de positive.Også kigger jeg på min elskede børn.børnebørn,mand også er det straks lidt letter.Nu lyder det måske som om det hele har været en dans på rpser men ak nej med et hjerneskader barn har det måske bare været lidt nemmer for mig for hun stråler oftes altid at lykke trods sit handicarp.Jeg fik jo trods alt ikke en dødsdom men "kun" en varig skade/sygdom .Kram og ønsker dig det bedste
    Husk ingen kan vide man har brugfor hjælp hvis man ikke beder om den og er åben om hvordan man har det

    SvarSlet
  2. Jeg læste også med til det sidste.
    Vil så gerne hjælpe, for jeg kender det så godt, jeg er 39 år ( har en masse med i bagagen ) og har stadig ikke fundet ud, hvad jeg vil med mit liv.
    Mit råd til dig: snak med GODE venner/fagfolk, sortere i alle de "ting", vi omgiver os med i livet (der er meget vi kan undværre).
    Næste gang du læser en blog og alle de kreative ting, de nu lige har syet, mens de søde børn lige sov, så husk at sådannen er virkeligheden ikke altid (langt fra).
    Husk EN lærers mening, er ikke alt, hvis man virkelige brænder for det, er der INTET, der må stå i vejen.
    Til sidst kys, kram din skønne mand og lad ham vide hvordan du har det. (de kan rumme meget mere end man tror :)

    SvarSlet
  3. Jeg læste også med, men jeg ved ikke helt, hvad det handler om, da jeg først er kommet til din blog i dag!
    Men jeg kan fortælle dig, at jeg har været i livskrise de sidste par år. Faldt om af stress, depression, angst og lige en lille ADHD oven i. Men verden har vendt sig og atter er jeg begyndt at tro på livet!
    Så selv om det er træls at høre nu, så kan verden blive et godt sted igen!

    SvarSlet
  4. Først: Tak, at I læste med helt til slut! En bedrift i sig selv!

    Dernæst: Tak for jeres opmuntrende, trøstende og forstående kommentarer! Nogle gange er det rart at få luft - og mærke at der er nogle, der "griber" ens ord. Reflekterer, smertes og spejler én. At man ikke føler sig alene, men føler sig som et ganske almindeligt menneske, der både har gode og dårlige dage.

    Og apropos almindelig... Hvad er det egentlig, når det kommer til stykket? Vi har jo alle hver vores historie, der gør os til dem, vi er! Ualmindeligt unikke!

    SvarSlet