mandag den 28. februar 2011

Hjælp! Hvad er lykke?

Jeg har fulgt med i "Lykke" på DR1 de sidste uger. Serien omhandler en medicinalvirksomhed og har bl.a. fokus på piller som behandling mod depression. Jeg skal de næste halvanden uge arbejde med en artikel på Journalisthøjskolen omhandlende dette: Medicin mod depression fremstillet i komedieform i primetime. Hvilket billede giver det af mennesker med depression? Går det over grænsen? Er det et godt indspark i debatten om medicin kontra behandling mod depression? Skaber det flere fordomme i befolkningen eller sætter det fokus på et problem?


Jeg vil rigtig gerne høre jeres holdning til dette, og hvis der er nogen, som kæmper med depression, og som enten tager medicin, eller bevidst har fravalgt det, vil jeg særligt gerne høre fra jer! Skriv en kommentar - eller kontakt mig evt. på mail: malene.hn@gmail.com

Jeg håber rigtig meget at høre, hvad du tænker!

4 kommentarer:

  1. Jeg har migræne for tiden men vil forsøge at skrive noget sammenhængende…

    Egentligt har jeg ikke tænkt over min modstand imod serien. Jeg valgt allerede, da de vise det første klip, at jeg ikke ville se serien. Jeg har dog set lidt af den, da den er optaget på KMD i Ballerup, hvor min mand ind imellem arbejder.

    Men i det, jeg har set, syntes jeg, at broren som har problemer bliver udstillet som en tosse!! Jeg er ikke klar over om meningen er, at vi som seer skal have denne indstilling til at starte med og senere blive gjort til skamme? Eller om folk udenfor ”normalen” bare er sinker?
    Jeg har svært ved at se helt præcis, hvad de vil med serien?

    Jeg har svær ved at se, at DR vil øge fokus på folk med depression med denne serie. De viser jo langt fra prototypen på en med depression, men derimod særtilfældet. Prototypen er jo kvinder, som ikke kan leve op til alle sine egen og andres forventninger.
    Læs her: http://thinkingspace.dk/?p=2036

    Hvis man ville øge fokus på depression var det nok kvindelivet, som skulle være temaet. (Ikke et singleliv med karriere problemer, men familielivet med børn, mand og karriere.)

    Jeg har selv være igennem en depression og har en veninde, som er midt i en lige nu. Efter 6 år er jeg på vej i bedring. Grunden til min depression er måske lidt atypisk. Den opstod efter jeg havde 2 meget smertefulde graviditeter, en fejlbehandling i forbindelse med den ene fødsel, som resulterede i et ødelagt underliv og 3 brud på mit bækken. Efterfølgende har jeg 4 gange oplevet den kraftige smertepåvirkning ved at mine knæ er gået af led. For snart 6 år siden ramlede det hele, da jeg blev påkørt og fik et kraftigt piskesmæld. Pga. af smerter har jeg udviklet PTS og da hele mit liv ændrede sig kraftigt udviklede jeg en depression.

    Hvad syntes jeg så om serien?
    Jeg har svært ved at se, hvad det er DR vil. Jeg bliver så irriteret over personskildringen generelt…

    Hvis dette er et forsøg på at sætte fokus på depression, er det et meget dårligt forsøg.
    Er det et forsøg på at sætte fokus på medicinalvirksomhedernes rolle, er det igen et meget dårligt forsøg. Min søster er forsker for en af Dk’s store medicinalvirksomheder. Herigennem har jeg indblik i en helt igennem glubsk verden.
    Alt i alt har serien ikke ret meget med virkeligheden at gøre og virker ret kikset.

    Nu har jeg læst DR’s egen forklaring på, hvad serien handler om og hæfter mig ved:

    Citat:
    Lykkes kamp for karrieren og kampen mod Anders Assing og alt hans væsen er seriens lange fortælling. Suppleret af Thomas´ kamp for at komme ud af taberrollen, og SanaFortis’ kamp for overlevelse.

    Herudover møder vi i løbet af serien en lang række andre personligheder, der gennemgår forbavsende forandringer, når deres opfattelse af lykken på skift udfordres. Lykke er en komedie om ambitioner og undertrykte drifter, om den uklare grænse mellem drøm og virkelighed og om drømmen om lykken og det velordnede liv, hvor alt kan planlægges – undtagen tilfældet.

    Det er hentet her:
    http://www.dr.dk/DR1/Lykke/20101202134250.htm

    Jeg mener, at serien gør grin med i stedet for at sætte fokus på. Igen alle personerne er mere eller mindre latterlige.

    "der gennemgår forbavsende forandringer, når deres opfattelse af lykken på skift udfordres".

    Jeg har aldrig set nogen gennemgå disse forandringer på denne måde i virkeligheden.

    Jeg bliver mere og mere harm over serien, jo mere jeg tænker over den.

    Dårlig underholdning i den bedste sendetid.

    Jeg er enig med:
    http://politiken.dk/debat/ECE1179770/lykke-er-skoejtende-overfladisk-slatten-og-plat/

    Hmmm. Det var mine blandede tanker omkring Lykke. Håber du kan bruge det ellers så vend gerne tilbage, hvis du har spørgsmål.
    Kan man få lov til at læse den artikel, som du får skrevet? Det er jo et super interessant emne.

    Venligst og rigtig god arbejdslyst.
    Tina:-)

    SvarSlet
  2. Citat: "Lykke er en komedie om ambitioner og undertrykte drifter, om den uklare grænse mellem drøm og virkelighed og om drømmen om lykken og det velordnede liv, hvor alt kan planlægges – undtagen tilfældet."

    Faktisk synes jeg det er meget rammende. Jeg må sige at jeg elsker serien!!!...elsker KOMEDIEN og de personligheder der er skabt.

    Jeg hverken tager/har taget medicin. Er ikke syg eller døjer med andre dårligdomme. Er helt "normal" (hvis der overhovedet findes normale i denne verden ;)) men...tillader mig alligevel at skrive et svar, som ganske alm fan af serien.

    Jeg ser bestemt ikke serien pga temaet om depression, og har ej heller en forventning om at disse personligheder er taget lige fra gaden og at det er et hverdagsliv der er skildret. Hvis det var dette jeg ville se var det nok mere programmer som "Ultimatum" osv hvor mennesker konfronteres af deres nærmeste, eller programmer med læger, proff.behandlere osv.
    LYKKE ser jeg udelukkende for underholdningens værdi, og fordi man kan genkende sig selv eller andre i de karakterer skuespillerne har.

    Selvfølgelig er der ingen der er så ekstreme som broderen Thomas eller søsteren Lykke...Anders-fucking-pain-in-the-assing er jo også en ekstrem karakter, og en til tider røv irriterende nabo.
    Jeg ser dog ikke LYKKE som en serie der sætter stærkt fokus på depression, har DR lovet at serien gør det? -
    Ja - nogle mennesker er stærkt deprimerede, nogle har hårde odds og er hårdt ramt af sygdom og jeg føler stor medfølelse for Basse Bufas/Tina der har måtte gennemleve en del!!


    Men jeg tænker nu stadig at LYKKE kan få tankerne lidt igang. Jeg ser den ikke som dokumentar, men som det den er lavet, en komedie. Måske er det ikke alt der skal tages så alvorligt, måske er det sundt nok engang imellem at kunne smile lidt af ord der ellers forbindes med mørke, tristhed, sorg og tårer. Måske kan det være befriende at komme med spontan latter over at se Thomas samtaler hos Anders Assing, selv om det jo er et alvorligt og seriøst emne at gå til behandling hos psykologer osv, så kunne det jo være at nogle mennesker kunne komme til at trække på smilebåndet ;)
    For i grove træk kan man (jeg) da godt genkende mig selv i et par af rollerne.
    DR har lavet en serie med titlen LYKKE, den er præsenteret som en depressions komedie, og med den liste af skuespillere der er på rollelisten har jeg på intet tidspunkt forventet at sætte mig til rette i sofaen en søndag aften i primetime med snolder og kaffe, og forventet at se et dokumentarprogram om depression og hverdagens ofre for uretfærdigheder.

    Dette var ikke skrevet for at træde nogen over tæerne, og måske kan du slet ikke bruge mit svar til en fløjtende fis, men jeg ville bare lige bidrage med lidt :)

    God tirsdag til dig! og held og LYKKE med projektet.
    kram

    SvarSlet
  3. Først vil jeg gerne sige tak til jer begge!

    Tak til dig, Tina, for med ærlighed og åbenhed at dele af din erfaring! Et ekstremt vigtigt indspark!

    Tak til dig, Rikke, for at give et indblik i, hvordan du ser det - som fan af serien!

    Baggrunden for artiklen er, at jeg synes, det er tankevækkende... Jeg ser ikke Lykke med dokumentar-briller på. Jeg forventer underholdning, og jeg bliver underholdt! Det tankevækkende består i, at man ikke kan undgå også at blive påvirket af det, der "bare" vil underholde.

    Det er tabu-belagt i dagens Danmark, at man er "på lykkepiller". Mange har den opfattelse, at det er bedre at klare sig igennem problemerne (evt. med hjælp fra en psykolog) og ellers bare springe ud i livet og turde kærligheden (som fx Thomas i serien). Virkeligheden er bare, at medicinen er nødvendig for mange. For nogen decideret livsvigtig!

    Dét er der de senere år kommet mere fokus på, og min opfattelse er, at det er blevet mere "legalt" og mindre tabubelagt. Spørgsmålet er så, om "Lykke" er et skridt tilbage?

    Selvom serien ikke på nogen måde skal ses som en saglig udredning, så formår den måske netop gennem fiktionen at efterlade seerne med bekræftede fordomme: Medicinalindustrien er en pengemaskine, der uden syn for noget etisk ansvar udelukkende har som formål at tjene penge på folks ønske om et bedre liv.

    Jeg har ingen færdige svar - jeg er bare nysgerrig! Og jeg vil rigtig gerne høre flere indspark og kommentarer fra flere, og også fra jer, Mette og Rikke, hvis I har kommentarer til dette.

    Og endnu engang: Tusind tak!

    SvarSlet
  4. Nu får du så osse lige en kommentar her :)

    Jeg er selv deprimeret, på livstid om man vil..

    Jeg ELSKER Lykke! Først tænkte jeg osse en masse negative ting om serien og følte mig stødt over at det ikke blev taget mere seriøst! Men jeg må indrømme at jeg nu elsker at se det.. Det er lang tid siden en tv-serie har kunnet få mig til at le så oprigtigt!

    Og så kan det godt være at jeg gerne vil have at man ser lidt mere til alvoren ved at have en depression.. Men depression er tabu og sådan er det bare og det kan man ikke lave om på fra den ene dag til den anden og derfor synes jeg Lykke har gjort et rigtig flot første skridt.. Havde det været mere seriøst så tror jeg man havde tabt rigtig mange seere! Og så tror jeg altså det på sigt er en større investering at nå ud til den almene dansker! Lykke er for mig et skridt mod en større forståelse og ikke et billede på hvordan folk med en depression bliver opfattet!

    Kærlig hilsner fra en depressiv sjæl, der synes det er fedt at lægevidenskaben har gjort mit liv værd at leve :)

    SvarSlet