onsdag den 30. marts 2011

Rabarbertærte

Min dejlige svigermor ved, at jeg drømmer om selv at have rabarber i haven, og indtil det forhåbentlig engang kommer til at ske, er hun så sød at være leverandør til vores fryser. Og så er de endda skåret og pakket i poser. Hvor heldig er det lige, man kan tillade sig at være?!

Vi får en god ven på besøg i dag, som normalt bor i Etiopien. Hun skal forkæles med god gammeldags rabarbertærte, da det på én gang er noget af det letteste, lækreste og mest sommerlige. Så: Værsgo! 1 styk dansk sommertærte. Fabrikeret på det kvarter jeg ventede på, at min kilde skulle ringe tilbage. Nu er både tærte og interview i hus, og jeg skal i gang med pressemeddelelsen, så den er klar til aftenens deadline!

Rabarbertærte
125 g. smør/margarine
175 g. mel
1 spk. vand
175 g. rabarber i små stykker
100 g. sukker
1 spk. kartoffelmel
(Æg til pensling af gitter)

Rør mel, smør og vand sammen. Stil dejen på køl en halv times tid.
Rul dejen ud. (Tag evt. lidt fra til gitter) Put den i en tærteform.
Hæld rabarber ud over. Hæld sukker og kartoffelmel over rabarberene.
Lav evt. gitter af det resterende dej. Pensl gitteret med æg.

Bag den i ca. en halv time ved 180 grader
Server med cremefraiche eller fløde :)

1 kommentar:

  1. GUF! Hvor ser det bare lækkert ud!
    Sikke en sød veninde du er ;-)

    Og ja; lyder ditto som en drøm af en svigermor!

    SvarSlet